Onderstaande deadlines gelden om de organisatie van het collectief vervoer zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Ze gelden voor allen en zijn strikt te volgen.
Om afstanden te controleren, wordt de toepassing MOVIS gebruikt.
Om opstapplaatsen te kiezen, verschillende routes en mogelijkheden te verkennen kan de Raket-kaart worden gebruikt.
Vanaf schooljaar 2024-2025 plant De Lijn enkel leerlingen die een geactiveerde aanvraag tot recht op vervoer hebben in MOVIS op het collectief leerlingenvervoer in. Hou (de)activaties vanaf nu up-to-date.
Instructies voor het aanvragen van abonnementen in het nieuwe portaal (ook eventueel in bulk via een Excel), vind je in de omzendbrief.
Maandag 24 juni 2024
- De schoolverlaters zijn verwijderd uit het monitoring bestand (SharePoint) en staan op het tabblad "Schoolverlaters 2023-2024".
- Let op: Leerlingen die de lagere school verlaten, moeten ook terechtkomen in die lijst. Zij zullen als nieuwe leerlingen (nieuwe aanvragen) opduiken in de secundaire school.
- In MOVIS zijn alle schoolverlaters gedeactiveerd.
- In MOVIS zijn alle leerlingen die ondersteuning krijgen geactiveerd. Enkel geactiveerde leerlingen zullen bij De Lijn tevoorschijn komen en dus in ritten worden ingepland. (Ook hier moet worden gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd als leerlingen van niveau wisselen.)
Woensdag 3 juli 2024
- Zoveel mogelijk nieuwe aanvragen voor schooljaar 2024-2025 zijn in SharePoint en MOVIS in orde (aangevraagd én geactiveerd).
Vrijdag 12 juli 2024
- De draaiboeken (met alle leerlingen tot 3 juli geactiveerd in MOVIS) worden ten laatste deze dag bezorgd aan de scholen.
Dinsdag 27 augustus 2024
- Alle aanvragen die tot en met 27/08 worden doorgegeven, zullen worden opgenomen in de draaiboeken voor de start op 2/09.
- De definitieve draaiboeken worden op 28 en 29/08 doorgegeven aan de scholen en aan de uitvoerders.
- Voor aanvragen die na 27/08 worden doorgegeven, zal de ondersteuning pas later kunnen starten.
- Alle aanvragen tot donderdag 5/09, 12.00 uur, worden verwerkt voor de start vanaf 9 september.
Nieuwe aanvragen en aanpassingen in de loop van het schooljaar 2024-2025
Voor leerlingen die na 5 september 2024 aansluiten op collectief leerlingenvervoer of waarvan de ondersteuning wijzigt, is de verwerking steeds als volgt:
- Goedgekeurde aanvragen worden steeds zo snel mogelijk via SharePoint en MOVIS in orde gebracht. Na activatie in MOVIS, wordt De Lijn automatisch op de hoogte gebracht.
- Aanvragen die helemaal in orde zijn tegen donderdag 12.00 uur, worden verwerkt tegen vrijdag zodat ze kunnen meerijden vanaf maandag.
- Aanvragen die na donderdag 12.00 uur in orde zijn, kunnen pas tegen vrijdag van de week daarna worden verwerkt. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan dit sneller gebeuren.
Wat als vervoer is aangevraagd, maar dat er nog enkele dagen nodig zijn om dit te organiseren?
Als ondersteuning door een schoolbus is aangevraagd, dan moet dit nog worden georganiseerd. Je kan immers niet op het moment van de vraag zomaar een plekje aanbieden op een bus.
Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen op school geraken, ook wanneer tijdelijk geen beroep kan worden gedaan op de schoolbus. Scholen moeten hen hiertoe sensibiliseren.
Als het echt niet lukt, dan hanteert de school onderstaande codes om de afwezigheid te registreren:
BaO
Voor de jongste kleuters: A-code.
Voor 5-jarigen in het kleuteronderwijs is de P-code (aanvaardbare afwezigheden) de mogelijke code om te wettigen
Voor de andere leerlingen: R of P-code. Het is de directie die beslist welke ze gebruikt.
SO
R of P-code. Ook hier ligt de beslissing bij de directie.