Nood aan een nieuwe aanpak van het leerlingenvervoer

Heel wat leerlingen in het buitengewoon onderwijs maken gebruik van het ‘collectief busvervoer’ dat de school organiseert. Ze moeten immers vaak grotere afstanden afleggen, want scholen voor buitengewoon onderwijs vind je niet in elke gemeente.

Dat collectief busvervoer loopt niet altijd even vlot: bijna de helft van de leerlingen op de bus is dagelijks minstens twee uur onderweg. Die lange busritten hebben een grote impact op hun leer- en ontwikkelingskansen. De Vlaamse Overheid wil de reistijd dan ook zoveel mogelijk inkorten.
 

Pilootprojecten in Leuven, Roeselare en Antwerpen

In 2017 lanceerde Vlaanderen daarom het project ‘Leerlingenvervoer Buitengewoon Onderwijs’ in de regio’s Leuven-Heverlee en Roeselare-Ingelmunster-Izegem-Hooglede. Het doel? De organisatie van het leerlingenvervoer vernieuwen, met als basisprincipes een multimodale vervoersorganisatie en een verdere uitbouw van de buitenschoolse opvang. In 2019 werd de vervoerregio Antwerpen aan het project toegevoegd. Die derde regio moet de grootstedelijke context mee in rekening brengen, om zo het vernieuwde leerlingenvervoer verder uit te breiden en uitvoerig te testen en het uiteindelijk over heel Vlaanderen uit te rollen.

De leerling staat altijd centraal. In Vlaanderen is er (nog) niet radicaal gekozen voor inclusief onderwijs en is de beste ondersteuning voor leerlingen verspreid over verschillende vestigingen. De vestigingen zijn niet voor alle types even goed verdeeld. Voor sommige types is het gebied ontoereikend, wat het de ondersteuning bij het vervoer moeilijker maakt. Ingrepen rond capaciteit en stappen in de richting van een meer inclusief onderwijs zijn noodzakelijk.

Voor het pilootproject in de regio Antwerpen werken Antwerpen, Brasschaat, Schilde en Schoten samen met De Lijn, het Departement Onderwijs en Vorming, het Departement Mobiliteit en Openbare werken en met alle scholen, CLB’s en lokale onderwijspartners die betrokken zijn bij het buitengewoon onderwijs. Zo kunnen ze het vernieuwde concept voor leerlingenvervoer vanuit verschillende hoeken benaderen en een nieuwe aanpak realiseren die voor alle partijen haalbaar is.